Så vad behövs då för bra värdskap? Ja, det är 10 000 kronors-frågan. Jo, det som behövs är engagerade och intresserade medarbetare som är trygga i sina roller och befogenheter och har rätt inställning till gästen. Som ju är den som betalar ens lön, om man ska vara klarsynt. Har någon gång hört en medarbetare säga ”Vad jobbigt det är med gäster, de stör i mitt arbete”, det är ju som att säga ”Vad jobbigt det är att få lön”.
Vad behövs då för att skapa engagerade medarbetare? Ett helt gäng ingredienser, förstås. Starka ledare som lyssnar, stöttar, peppar, utmanar och är kunniga är en mycket bra grund. Som föregår med gott exempel och ser gästen och medarbetaren. Då kommer man långt. Och rätt personer på rätt plats. Som vill jobba med det man gör. Och vill utvecklas. Och vill gästens bästa. Värdskap baseras på det mänskliga mötet och det avtryck man lämnar på just den gästen.
Hur kan iTid stötta?
Värdskap är mycket viktigt i servicenäringen, här kan vi arbeta tillsammans med företag för att lyfta värdskapet till nya nivåer. Här kan vi stötta med hur just ert värdskap kan utvecklas, hur gästen ska uppfatta verksamheten och känna när den lämnar. Vi kan:
- Stötta hotell-, konferens och restaurangbranschen i arbetet med eller helt ta på oss uppdrag att exempelvis strukturera hållbarhetsarbete och hållbarhetscertifiera genom kända certifieringsorgan.
- Hjälpa till med att ta fram ett väl fungerande arbetsmiljöarbete och stötta ledare i sitt ledarskap. Vi jobbar med individ-, grupp- och ledarutveckling med bred erfarenhet från branschen.
- Stötta i att hitta hållbara arbetssätt som ger hög kvalitet för gästen. Kanske behövs hjälp med att byta till rätt sängar för gästerna, se över utbudet i frukostbuffén, eller hitta smartast arbetssätt för städ?
- Bidra med framgång genom att åta oss interimsuppdrag vid behov.