Scrolla ner till innehållet

Leanprinciper i administrativa processer, hos Derome i Kalix

Syftet var att få ökad förståelse för hela flödet, från kundens efterfrågan till dess att behovet är uppfyllt. Att göra en kartläggning av flödet och identifiera vilka aktiviteter som är värdeskapande, gjorde att man kunde lyfta fram slöserier, ojämnheter och överbelastningar. Principen Rätt från mig tillämpades genom att inte skicka fel vidare i processen.

Dagen gav också möjlighet till reflektion över Deromes egen verksamhet. Hur kan vi tillämpa detta hos oss? Hur ser flödet ut hos oss? Förstår vi den interna kundens samt slutkundens verkliga kundbehov? Värdet för alla som arbetar i processen av att se och förstå helheten – då kan alla vara med och bidra till att förbättra!

Tack Derome för alla goda insikter och nya idéer som kom fram under dagen!

Kontakta oss om du vill du veta mer om Lean administrationsspel och hur det ger en praktisk tillämpning av grundprinciperna inom Lean. Hur man uppnår flöde i administrativa processer och ger deltagarna själva möjlighet att ta initiativ till kontinuerliga och ibland radikala förbättringar av sin arbetsplats.

Relaterade nyheter

16Maj
Nyhet

iTid på HR-dagen i Umeå – föreläser om kompetensinventering

Den 16 maj deltar iTid på HR-dagen i Umeå, en central mötesplats för HR-professionella i norra Sverige. Vår konsult Annica…

Läs mer

02Apr
Nyhet

Underhållsstrategi 2025 – där framtidens industri tog form

Framtidens underhåll kräver mer än teknik – det kräver samarbete. På Underhållsstrategi 2025 modererade iTid samtalet om strategi, innovation och kompetens…

Läs mer

Nyhet

Digitalisering som möjliggör hållbar och cirkulär broförvaltning

Med stöd från både Vinnova och Tillväxtverket driver iTid tillsammans med LTU, Ramboll och ThingWave utvecklingen av digitala lösningar för…

Läs mer