Hur skapar man riktning och gemenskap i en grupp som är både ny, diversifierad och utan tydligt uppdrag? Det var utgångspunkten när iTid faciliterade en heldagsworkshop för Staff Scientists vid Umeå Plant Science Centre (UPSC).
Strukturerad process för reflektion och samverkan
Dagen inleddes med individuell reflektion genom en lappövning där deltagarna beskrev sin syn på nuläget – styrkor, utmaningar och roller. Dessa lappar samlades och presenterades i storgrupp, vilket lade grunden för identifiering av gemensamma teman.
Därefter arbetade deltagarna i mindre grupper för att formulera en önskad framtid för Staff Scientists-rollen, samt för att diskutera vilka förväntningar som finns från och på gruppen. Gruppdiskussionerna redovisades i helgrupp, vilket hjälpte till att förankra en gemensam målbild.
Den avslutande delen av dagen byggde på en dialogövning i tre steg, där deltagarna i roterande grupper konkretiserade aktiviteter och handlingsplaner för att nå det önskade läget – inom områden som rollbeskrivning, transparens, kompetensutveckling, synlighet och gemensam strategi.
En av deltagarna sammanfattade känslan väl under slutreflektionen:
”Jag kom hit som en individ och går härifrån som en del av en grupp.”
Facilitering i realtid ger ökat värde
Workshopens upplägg var planerat, men inte låst. Genom att vara närvarande i rummet och följa dynamiken i gruppen kunde workshopledaren anpassa tempot, fördjupa där det behövdes och skapa utrymme för de samtal som verkligen betydde något. Det visar tydligt på värdet av att arbeta situationsanpassat – något som ofta är avgörande för att maximera effekten i liknande utvecklingsinsatser.