Scrolla ner till innehållet

Affärsmodeller

Utveckling av affärsmodeller

iTid arbetar med affärsmodellsutveckling för att hjälpa företag omstrukturera sina verksamheter och möta kundernas behov på ett mer effektivt och flexibelt sätt. Genom att analysera och segmentera kundbasen skapar vi skräddarsydda affärsmodeller som anpassas till specifika kundsegment.

Många företag hanterar (ofta omedvetet) flera affärsmodeller parallellt vilket kan vara problematiskt eftersom det ofta leder till konflikter och ineffektivitet i resurshantering, strategi, kultur och förmåga att leverera det ett specifik kundsegment efterfrågar.

Metoder och verktyg

iTid använder ofta en tvåstegsmetod för att utveckla och implementera affärsmodeller som ökar kundfokus och effektivitet:

  • Strategisk förankring
    Vi arbetar på ledningsnivå för att skapa samsyn kring visioner, värderingar och affärsmöjligheter. Här identifierar vi kundsegment, formulerar erbjudanden och definierar organisatoriska krav för att stödja affärsmodellen.
  • Praktisk implementering
    Genom workshops och pilotprojekt testar och finjusterar vi nya affärsmodeller och arbetssätt. Detta inkluderar att utvärdera processer och säkerställa att de möter både kundens och företagets behov.

Business Model Canvas
För att visualisera och utveckla affärsmodeller använder vi Business Model Canvas (BMC), ett kraftfullt verktyg som bryter ner affärsmodellen i nio komponenter. Detta gör det lättare att identifiera styrkor, svagheter och förbättringsmöjligheter.

Workshopbaserat arbete
Workshops är centrala i vårt arbetssätt med Business Model Canvas. Genom att samla nyckelpersoner från olika delar av organisationen skapar vi en gemensam bild av affärsmodellen och identifierar förbättringsområden. Workshops bidrar till att skapa samsyn och engagemang, vilket leder till att förändringar enklare kan implementeras och accepteras i hela organisationen.

Relaterade erfarenheter

Erfarenhet

Affärsmodeller för ökat kundfokus i energibranschen

Affärsmodeller för att särskilja specifíka kundsegment

Läs mer