Genom att skapa affärsmodeller som bygger på cirkulära principer kan företag både minska sin miljöpåverkan och stärka sin konkurrenskraft. Cirkulära affärsmodeller innebär även att företag kan utforska nya intäktsströmmar, såsom återtillverkning eller leasingtjänster, vilket i sin tur leder till starkare kundrelationer och en mer flexibel och motståndskraftig verksamhet. På sikt stärker detta företagets varumärke och framtidssäkrar verksamheten i en alltmer resursmedveten marknad.
Att övergå från linjära till cirkulära affärsmodeller innebär att företag inte bara säljer produkter utan designar lösningar som minimerar avfall och förlänger produktens livscykel. iTid hjälper företag att utveckla strategier och modeller för att skapa värde genom att behålla material och produkter i omlopp.
Metoder och verktyg
Analys och strategi
Vi identifierar möjligheter att integrera cirkulära principer i er affärsmodell och skapar en anpassad strategi som möter era behov och marknadens krav.
Innovativa lösningar
Med verktyg som Business Model Canvas (BMC) och Circular Business Model Canvas (CBMC) visualiserar vi hur er affärsmodell kan optimeras för att inkludera nya intäktsströmmar, såsom återtillverkning eller leasingtjänster.
Implementering och partnerskap
Vi stödjer er i att etablera partnerskap för cirkulära initiativ och implementera processer som främjar resurseffektivitet, exempelvis genom återvinning, materialoptimering och produktutveckling.
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse
Välj vilka cookies du önskar acceptera. Ditt val sparas i ett år fast du kan när du vill ändra via "Hantera cookies" i sidfoten.
Läs vår integritetspolicy här
Nödvändiga Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera.