Förbättringsarbete är en kontinuerlig process som syftar till att utveckla och effektivisera verksamhetens processer, produkter och arbetssätt. iTid stöttar företag i att etablera en förbättringskultur där alla medarbetare, oavsett nivå, är engagerade och delaktiga.
Genom att skapa en gemensam förståelse för mål och metoder säkerställer vi att förbättringsarbetet ger långsiktiga resultat.
Metoder och verktyg
Analysera nuläget
Vi inleder förbättringsarbetet med att skapa en tydlig förståelse för varför förändring behövs och analyserar aktuella processer och deras utmaningar. Med faktabaserade verktyg som flödesscheman och värdeflödesanalyser identifieras flaskhalsar och slöseri.
Sätta mål och definiera utmaningar
Vi använder gärna utmaningsdrivna metoder, som Lean Kata, för att definiera måltillstånd och hur processen ska förbättras.
Genomföra och följa upp
Vi stöttar i implementering av lösningar genom strukturerade handlingsplaner, där varje åtgärd är kopplad till mätbara resultat. Regelbundna pulsmöten och visuell styrning säkerställer att organisationen och olika team håller fokus och att arbetet drivs framåt på ett effektivt sätt.
Standardisera och iterera
Förbättringarna dokumenteras och integreras i det dagliga arbetet för att undvika att gamla vanor återkommer. Förbättringsarbetet blir en cyklisk process med ständiga justeringar och lärande.
PDCA-cykeln (Plan-Do-Check-Act) för strukturerad förbättring och lärande.
7+1 Slöserier för att identifiera och eliminera onödigt arbete, resursslöseri och ineffektivitet.
Daglig styrning och visuella verktyg såsom förbättringstavlor och spaghettidiagram för att visualisera framsteg och utmaningar.
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse
Välj vilka cookies du önskar acceptera. Ditt val sparas i ett år fast du kan när du vill ändra via "Hantera cookies" i sidfoten.
Läs vår integritetspolicy här
Nödvändiga Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera.