Scrolla ner till innehållet

Från väntan till värde – flödesoptimering hos SCA Obbola

Fabriken  i Obbola expanderar. Med högre produktionskapacitet följer nya logistikutmaningar – och nya möjligheter. När hanteringen av linerrullar och returfiberbalar inte längre höll jämna steg med de nya volymerna, kontaktade SCA oss på iTid. Uppdraget? Att kartlägga hela värdeflödet från pappersmaskin till lossning i Holmsund – och optimera det för framtidens behov.

Utmaningar i flödet
I vår inledande nulägesanalys identifierades tydliga flaskhalsar och problemområden:

  • Långa och varierande lossningstider

  • Ineffektiv kommunikation mellan returfiber, linjeförare och rullhantering

  • Svårt att hantera blandade rulltyper vid utlastning

  • Överbelastade ytor och ineffektiv användning av logistikområden

  • Osäkerhet kring framtida behov efter hamnprojektet

  • Brist synk mellan produktionens utfall och logistikens planering

Väntetid stod ut som ett centralt slöseri. En VFA (värdeflödesanalys) visade att endast 42 minuter per runda var värdeskapande – resten var väntan. Det fanns ett tydligt behov av att hitta en styrande takttid för lastning och lossning: 20 minuter per lastbil.

Från analys till förbättring
Vårt arbete tog form i flera steg:

  1. Metodstudier och mätningar  – Vi tidsatte alla delmoment i hanteringskedjan.

  2. WorkshopseriGenom samverkan med SCA Logistics och produktionen i Obbola identifierades förbättringspotential.

  3. Simulering av flödet – för att kunna identifiera och förstå hinder och möjligheter
  4. Daglig uppföljningDS-tavlor, mätning av lossningstider och volymer, samt två fasta uppföljningsdagar per vecka etablerades.

  5. Yt- och säkerhetsutredningarTvå alternativa logistiklösningar presenterades för att förbättra säkerheten för gångtrafikanter och minimera trucktrafik utanför hallen.

Resulten

  • Minskat variation i lossningstider

  • Ökad datadriven uppföljning

  • Förbättrad kommunikation i hela flödet

  • En ny förståelse för ytors roll i flödesoptimering

  • Stark vilja till förbättring bland personalen

Författare

Stefan Almarlind

Stefan Almarlind

Bild på Stefan Almarlind Stefan Almarlind har 15 års erfarenhet inom tillverkningsindustrin både som operatör och i ledande befattningar inom produktion och kvalitet. Stefan brinner för att bidra med kvalitetsutveckling hos sina kunder och att vidareförmedla sitt kunnande och engagemang till de företag som anlitar honom. Hans nyfikenhet och engagemang är framgångsfaktorer som får ledning och medarbetare att sträva mot gemensamma mål. Stefan har även drivit egen konsultfirma inom Lean Produktion med fokus på Styrelse, ledarskap samt medarbetarskap inom de flesta branscher.

Relaterade erfarenheter