Scrolla ner till innehållet

Strategier och verktyg för kvalitetsarbete

Förstå grunderna i Lean och Six Sigma – för bättre verksamhetsstyrning Den här kursen ger dig insikter i företags styrning och processer, med fokus på kvalitetsförbättring genom Lean och Six Sigma.

Kursen behandlar ett företags grundläggande förutsättningar, dess processer och styrning.

Begreppet kvalitet och den historiska framväxten av verksamhetsfilosofier och koncept som Lean, Six Sigma och kvalitetssystem behandlas.
Lean är en filosofi som fokuserar på att effektivisera verksamhetens processflöden och syftar till att eliminera alla faktorer som inte långsiktigt skapar värde för kunden. Six Sigma är ett faktabaserat och resultatfokuserat förbättringskoncept som används för att i projektform identifiera processers problem, fastställa grundorsakerna samt ta fram förbättringar. Kärnan i Six Sigma är att mäta och analysera och därmed basera förändringar på fakta.
I anknytning till Lean diskuteras den japanska verksamhetsfilosofin och västerländska tillämpningar av Lean. Viktiga principer som kundvärde, process, enstycksflöde, förbrukningsstyrning och ständiga förbättringar lyfts fram. I kursen behandlas problemlösningsmodellen PDCA samt vanliga Lean-verktyg som bland annat 5S, värdeflödesanalys och rotorsaksanalys. Även ledarskapet i en leanorganisation diskuteras.
Inom Six Sigma ges en bild av dess helhetskoncept, organisation samt problemlösningsmodellen DMAIC bestående av faserna definiera, mäta, analysera, förbättra och kontrollera. Kursen tar översiktligt upp de verktyg som ofta används inom Six Sigma, som FMEA, de 7 QCT-verktygen, styrdiagram, duglighetsanalys, och mätsystemanalys.

Författare

Lars-Erik Lindström

Lars-Erik Lindström

Bild på Lars-Erik Lindström Lars-Erik Lindström drivs av komplexa affärer och utveckling av produkter och processer utifrån kundens krav. Han har mångårig och bred erfarenhet från olika ledande roller inom tillverkande industri och har arbetat med affärs- och verksamhetsutveckling i både små och stora företag. Lars-Eriks styrka är hans förmåga att hitta värdet i en affär och se sammanhang i kommunikationsflöden, men även att få projektteam att arbeta mot samma mål.Lars-Erik är Civilingenjör i maskinteknik med inriktning mot industriell marknadsföring.

Relaterade erfarenheter