Scrolla ner till innehållet

Planeringsorganisation

Från Excel-kaos till effektiv planering – med iTid som partner Ett företag med visuella metoder som Kanban fastnade i manuella Excel-lösningar när affärssystemet inte anpassades till det nya arbetssättet. Resultatet? Tidsödande planering, lågt lagervärde och sviktande leveranssäkerhet.Med iTids hjälp skapades en ny planeringsorganisation och förbättrade processer – från Sälj- och Verksamhetsplanering till verkstadsgolvet. Genom att anpassa affärssystemet och implementera APICS-modellen kunde företaget effektivisera sin produktion och möta kundernas behov snabbare.Redo att ta nästa steg i er planering? Vi hjälper er hela vägen!

Det här företaget hade infört planering med Kanban och andra visuella metoder för delar av sin produktion. Affärssystemets uppsättning hade dock inte förändrats för att motsvara det nya arbetssättet. Systemet kunde därför inte användas för produktionsplanering, utan den fick ske manuellt i Excel-modeller – ett tidsödande arbete med låg trovärdighet. Det innebar låg omsättningshastighet av lagren och dålig leveranssäkerhet till kund. Vid förändrad efterfrågan hade företaget svårt att anpassa sin produktion, vilket ledde till förlorade order.

iTid anlitades för att ta fram en åtgärdsplan för hur arbetssättet, både i och utanför affärssystemet, skulle kunna göras effektivare. Uppdraget var att utforma en ny planeringsorganisation. Tillsammans med medarbetare från olika delar av företagets organisation kunde iTids konsulter identifiera vilka funktioner i affärssystemet som skulle stödja planeringen. iTid skrev kravspecifikationer och testade de nya funktionerna allt eftersom de blev tillgängliga i affärssystemet.

Under fyra heldagsseminarier utvecklades ett helt nytt arbetssätt för planering på alla nivåer, från övergripande Sälj- och Verksamhetsplanering till daglig beordring på verkstadsgolvet. Planeringen byggdes runt APICS-modellen. Se figuren!

Resultat

I och med att arbetssättet utvecklades av ett brett urval av medarbetare i företaget var det förhållandevis enkelt att nå acceptans för förändringarna och att förankra det nya arbetssättet. Arbetet resulterade i en detaljerad plan för att uppnå ett önskat nytt läge.

Företaget har i samarbete med iTid genomfört förändringen och idag arbetar organisationen fullt ut enligt det nya konceptet. Några förbättringar som projektet åstadkom:

  • Kunden kan alltid få besked om aktuell leveranstid
  • Leveransprecisionen ligger långt över målet på 95 procent
  • Antalet återrapporteringar till affärssystemet av materialuttag och utförda arbetsoperationer minskade till hälften
  • All planering sker numera i affärssystemet

Författare

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Bild på Fredrik Johansson Fredrik Johansson är en av iTids grundare och var företagets VD fram till 2023. Han är en erfaren logistikkonsult med fokus på produktionsstrategi, lagerstyrning, planering och affärssystem. Tidigare har Fredrik arbetat som logistikchef inom fordonsindustrin och är väl förtrogen med både stål- och bilbranschen. Han har mycket tung erfarenhet av produktionsplanering och distribution i tillverkande företag.
Fredrik är civilingenjör i Industriell Ekonomi med inriktning mot logistik.

Relaterade erfarenheter

Erfarenhet

Sälj och verksamhetsplanering (SVP) i offentlig sektor

nom offentlig sektor arbetar vi med att skapa strukturer som möjliggör strategiska och taktiska beslut i rätt tid. Precis som…

Läs mer

Erfarenhet

Sälj- och verksamhetsplanering hos Kuusakoski

ynkronisera verksamheten med Sälj- och verksamhetsplanering (SVP) Kuusakoski ville skapa bättre samsyn och tydligare koppling mellan sina verksamhetsdelar. Tillsammans med iTid…

Läs mer

Erfarenhet

Lean ledarskap, en grund till ständig förbättring

Tillsammans med Norrmejerier har iTid utvecklat en strategi och handlingsplan för att forma ett ledarskap baserat på Lean. Genom fyra…

Läs mer